Anders leren

Meer en meer kinderen lopen vast op school. Leuke, sportieve, sociale, creatieve kinderen die te maken krijgen met faalangst, gebrek aan zelfvertrouwen en/of gedragsproblemen. Vaak krijgen ze diagnoses als dyslexie, dyscalculie, ADD, ADHD, hoogbegaafd, hoogsensitief of autistisch. Ondanks extra instructie, bijles en het advies om thuis extra te oefenen, blijven de resultaten achter. Deze kinderen worden elke schooldag weer geconfronteerd met hun onvermogen omdat de manier waarop de lesstof wordt aangeboden niet past bij hun leerstijl.

Ander leren met paarden/ honden is een methode waarbij kinderen van de basisschool vanaf groep 4 met paarden worden gecoacht. Door de lesstof aan te pakken volgens hun eigen leerstijl – visueel/kinesthetisch in plaats van auditief – ontdekken ze dat ze wel degelijk kunnen leren. Schoolresultaten verbeteren, zelfvertrouwen wordt vergroot en kinderen gaan weer met plezier naar school.

Waarom is deze manier effectief?

Leren met dieren heeft een aantal unieke eigenschappen. Namelijk, een hond of paard:

  • oordeelt niet over je waardoor je je veilig voelt (vanuit veiligheid en ontspanning kun je beter leren)
  • reageert op hoe je je werkelijk voelt, ook als je je anders voordoet (incongruentie), dat geeft je coach informatie zodat deze je nog beter kan begeleiden
  • geeft je motivatie
  • zorgt voor concentratie
  • nodigt je ook uit om andere leerdoelen aan te gaan, zoals contact maken, duidelijk zijn in wat je wilt, overtuigend optreden, vertrouwen en grenzen herkennen en aangeven

Anders leren met honden

Bewegend leren met de hond zorgt ervoor dat je

  • evenwicht krijgt tussen je rationele en emotionele brein (limbisch systeem), dat zorgt dat ervoor dat je beide hersenhelften optimaal met elkaar communiceren zodat de lesstof beter beklijft
  • meer verbindingen tussen je hersencellen aanlegt zodat de informatie sneller kan worden doorgegeven
  • minder stresshormonen (adrenaline) en meer gelukshormonen (oxytocine en serotonine) aanmaakt waardoor je algemene gevoel van welbevinden vergroot (leervoorwaarde)
  • leert met je hele lijf in plaats van alleen met je hoofd


Een ANDERS LEREN MET HONDEN hond is een betrouwbare hond met het juiste karakter. Het is dus niet nodig om ervaring met honden te hebben.

Anders leren met paarden

De driedimensionale beweging van het paard zorgt ervoor dat je

  • evenwicht krijgt tussen je rationele en emotionele brein (limbisch systeem), samen met de hogere lichaamstemperatuur van het paard zorgt dat ervoor dat je beide hersenhelften optimaal met elkaar communiceren zodat de lesstof beter beklijft
  • meer verbindingen tussen je hersencellen aanlegt zodat de informatie sneller kan worden doorgegeven
  • minder stresshormonen (adrenaline) en meer gelukshormonen (oxytocine en serotonine) aanmaakt waardoor je algemene gevoel van welbevinden vergroot (leervoorwaarde)
  • leert met je hele lijf in plaats van alleen met je hoofd

Buiten leren

  • voelt als spelenderwijs leren
  • geeft je brein zuurstof zodat het beter werkt
  • zorgt voor een prikkelarme omgeving ten opzichte van een vol klaslokaal


Een ANDERS LEREN MET PAARDEN paard is een rustig paard met een bomproof karakter. Het is dus niet nodig om ervaring met paarden te hebben. Er zijn ook coaches die met ezels en honden werken.

Makkelijker leren

Je kunt gemakkelijker leren en het geleerde gaat sneller van je korte naar je lange termijn geheugen omdat

  • je verschillende leerstijlen en zintuigen combineert tijdens de oefeningen met de hond
    • visueel: je gebruikt kleuren, vormen en parcoursplaten (topdownaanpak)
    • auditief: de gesproken instructie is kort en wordt visueel en met beweging ondersteund
    • kinesthetisch/interactief: je bent volop in beweging en bouwt met kleurige hindernismaterialen allerlei parcourtjes waarmee je spelletjes en oefeningen doet
  • je leerproces bijzonder is en daardoor veel impact heeft: je zult de leerervaring langer onthouden dan in een regulier traject
  • er positieve emoties aan het leren verbonden zijn
  • je op veel leuke manieren met de hond kunt herhalen

Uniek en persoonlijk werkboek

Naast deze effectieve methode is er de mogelijkheid om een uniek werkboek te krijgen, specifiek afgestemd op jouw kind. Tijdens de kennismaking bespreken we waar je kind tegenaan loopt, zoals moeite met rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen of executieve functies. Op basis hiervan stel ik een werkboek samen dat op een speelse en visuele manier helpt om anders te leren. Dit werkboek wordt per hoofdstuk behandeld in de coachsessies en kan thuis in het eigen tempo worden gebruikt. Dit werkboek is niet verplicht en het moet vooral leuk blijven. Opdrachten die niet aanspreken, hoeven niet gemaakt te worden. Het is een hulpmiddel, geen verplichting. Leren mag op een manier die bij jouw kind past!

Start Jouw Reis

Ben je klaar om deze reis aan te gaan? Het begint met een simpele stap — en een open hart.

Scroll naar boven